جرقه دلکو و کوئل که برای موتورهای ما استفاده شده تنظیمش بسیار راحت هست. اول بزار کلیات سیستم جرقه رو مختصر بگم بعدش بریم سراغ تنظیم.

وقتی موتور 4زمانه مرحله تنفس رو گذشته و به مرحله انفجار میرسه یعنی باید درست در زمانیکه پیستون به نقطه مرگ بالا میرسه (نقطه مرگ بالاترین

وضعیت پیستون در دور کامل گردش میلنگ میگن) جرقه زده بشه تا انفجار نیروی پرتاب پیستون به پایین رو تامین کنه. طبق قوانین فیزیک برای انتشار انفجار

در محیط اتاق کمپرس بالای پیستون نیاز به زمان هست چون موج انفجار بطور آنی منتشر نمیشه و بصورت انتشار موج قطره آب توی حوض آب میمونه. این

زمان اینقدر کمه که فقط تجهیزات خاصی برای اندازه گیریش هست. در واقع اونی که برای ما مهمه اینه که بدونیم در حد هزارم ثانیه هست. خب اینم باید

بدونیم که این انتشار انفجار نسبت به نوع و غلظت سوخت و کمپرس موتور بستگی داره و همیشه زمان ثابتی داره یعنی زمان انتشار توی دور موتور 800 با

5000 یکی هست و زمان انتشار انفجار فرق نمیکنه.

این کلیات مختصرش بود حالا میرسیم به آوانس و ریتارد:

گفتیم که انتشار موج انفجار زمان بره پس اگر درست توی نقطه صفر (زمانیکه پیستون نثطه مرگ بالا هست)جرقه زده بشه موج انفجار زمانی که به تاج

پیستون میرسه و باید نیرو تولید کنه پیستون داره روبه پایین حرکت میکنه برای همین باید جرقه زمانی به شمع برسه که درست در زمان رسیدن پیستون به

نقطه مرگ بالا باشه تا حداکثر نیرو تولید شده پیستون رو به پایین هل بده. معنی آوانس همینه یعنی پیش انداختن زمان جرقه در سیکل گردش موتور این

کار (آوانس کردن دلکو) به نوع سوخت و ضریب کمپرس موتور بستگی داره و توسط کارخونه اعلام میشه. بعنوان مثال میگن توی دور موتور 800 باید 10 یا 12

درجه آوانس باشه یعنی اینکه 10تا12 درجه از گردش میلنگ قبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا باید جرقه زده بشه تا همزمان با مدت زمان مورد نیاز

انتشار موج انفجار میلنگ این 12درجه و طی کرده باشه و پیستون به نقطه مرگ برسه. خب این انتشار انفجار زمانش نسبت به دور موتور ثابت هست و با

بالا رفتن دور موتور، میلنگ سریعتر اون 12 درجه رو طی میکنه پس ما باید این زاویه آوانس شدن رو بیشتر کنیم تا بازهم موج به موقع به تاج پیستون برسه

برای همین توی دلکو ها سیستم آوانس گریز از مرکز و وکیومی وجود داره که باعث میشه با بالارفتن دور موتور میزان آوانس موتور تا 30 الی 38 درجه دور

میلنگ زیاد بشه.

معنی ریتارد درست برعکس اینه یعنی رسوندن جرقه بعد از عبور پیستون از نقطه مرگ روبه پایین به شمع. جرقه ریتارد که بهش انفجار دیزلی هم میگن

باعث میشه قدرت موتور کم بشه چون موج انفجار دیرتر به تاج میرسه و در این حال پیستون روبه پایین رفتن هست و حجم اتاق انفجار زیاد شده .

برای تنظیمش هم بهترین راه حل استفاده از چراغ دلکو هست با فلاش زدن و گرفتن نور فلاش روبه میلنگ و محل تنظیم زاویه میلنگ میشه این 12درجه رو

توی دور آروم موتور پیدا کرد. همه وزنه لنگ و یا پولی سر میلنگها یک شیار داره اون نقطه صفر پیستون سیلندر یک هست و روی بلوک و یا پلاک کوچیکی که

به بدنه پیچ میشه میزان درجه تا 14 و 16 و گاهی 20 درجه آوانس نشون میده.

البته راه های دیگه هم هست ولی دقیق نیست اما اگر نیاز هست بگید تا اونم توضیح بدم.

اینم بگم که تحت هیچ شرایطی میزان آوانس نهایی دلکو رو بیشتر از 38 درجه نکنید چون با کیفیت سوخت ایران یعنی مرگ موتور در دراز مدت



تنظیم پلاتین دلکو


تعویض یا تنظیم پلاتین دلکو : درب دلکو را باز کنید برای راحتر بودن میشه چکش برق رو بردارید . وسط دلکو محوری قرار داره که بسته به تعداد سیلندر

ماشین روش برامدگی های هست ( بادامک ) معمولا پلاتین ها با یه پیچ به دلکو محکم شده پیچ رو باز کنید و پلاتین خراب رو بردارید ( اگه خرابه و قصد

تعویضشو دارید ) پلاتین نو رو ببندید ( ولی پیچشو محکم نکنید همونقدر محکم کنید تا وقتی دهانه پلاتین رو تنظیم میکنید ، تنظیمش بهم نخوره و بعد از

تنظیم دقیق پیچ رو خوب محکم کنید ) . روی بدنه پلاتین برامدگی وجود داره که باید با محور دلکو در تماس باشه . برای تنظیم دهانه پلاتین موتور رو

بچرخونید تا محور دلکو شروع به چرخش کنه و بالاترین سطح بادامک محور دلکو به برامدگی سطح بدنه پلاتین برسه در این وقت باید مقدار باز بودن دهانه

پلاتین رو تنظیم و فیلرگیری کنید . بسته به نوع ماشین فرق میکنه . برای پیکان و آردی فیلر دهانه پلاتین حدود ٠/۴ میلیمتر هست . در کناره های بدنه پلاتین

فرو رفتگی های برای گذاشتن پیچ گوشتی وجود داره که بتونی فاصله دهانه پلاتین رو کمتر یا بیشتر کنی ( با فشار پیچ گوشتی به فرورفتگی ها ). اگه

چکش برق رو برداشتید بزارید سرجاش و درب دلکو رو ببندید ( یادتون نره پیچ نگهدارنده پلاتین رو سفت کنید ). امکان داره بعد از تعویض یا تنظیم پلاتین موتور

ماشین خوب کار نکنه این بخاطر اینه که تعمیرکار قبلی فاصله دهانه پلاتین رو کمتر یا بیشتر گرفته بوده و بجاش تنظیم دلکو رو دست زده . شما هم میتونید

مهره نگهدارنده دلکو رو شل کنید و مقداری به چپ و راست بچرخونید جایی که موتور بهتر کار کنه دلکو رو سفت کنید . این کار کمی نیاز به تجربه داره چند

بار انجام بدید و امتحان کنید متوجه می شید . اگه به چراق تنظیم دلکو دسترسی دارید خیلی بهتره میشه با اون دلکو رو تنظیم کنید یا ببرید پیش

تعمیرکاری که این لوازم رو داره ( ولی اونوقت دیگه تنظیم کردن دهانه پلاتین توسط خودتون بی معنی میشه بهتره خودتون چند بار دلکو رو در موقعیت های

مختلف قرار بدید و با ماشین دور بزنید تا بهترین حالت رو پیدا کنید تنظیمات کامپیوتری بیشتر به درد ماشین های انژکتوری میخوره اصلا اونا هیچ جور دیگه

ای تنظیم نمیشن ) . یادتون نره بعد از تنظیم دلکو مهره نگهدارنده دلکو رو سفت کنید.